Těžíme na poolu – výplatní schémata
Princip single poolů je pořád stejný – liší se ale ve způsobu výpočtu odměny jednotlivých horníků při nalezení bloku. Základním, původním modelem byl tzv. proporcionální model (nepočítaje slush a jiné specifické modely).
PROP (proporcionální systém)
Nejjednodušší systém, kdy je při nalezení bloku vyplaceno všem horníkům podle poměru odevzdané práce na celkové práci v daném kole. Kolo je samozřejmě rovno době od prvního započtení podílu po nalezení posledního bloku do okamžiku odevzdání podílu, která vytvořila blok. Zjednodušeně řečeno, kolo je rovno době mezi dvěma poolem nalezenými bloky.
Příklad: blok je nalezen po 10.000 shares, Vy jste odevzdali 1000 podílů. Vaše výplata bude 1/10 z celkové odměny (1.000 Vašich v kole děleno 10.000 celkových podílů), tedy například 12,2 IMPC ze 122 vytěžených (nepočítaje poplatek poolu).
Použití:
- systém je náchylný na pool hoopery, tedy minery, kteří skáčou z poolu na pool a případně těží jen ve „vhodnou dobu“ (například po sérii dlouhých kol, nebo těží jen krátce, když je kolo rychlé a skáčou zase jinam – není problém vysledovat průběh těžby…)
V praxi tedy PROP systém efektivně využijete tehdy, pokud těžíte vícero měn ve stejnou dobu (myšleno třeba den) na různých poolech a potřebujete to efektivně střídat.
PPLNS – Pay Per Last Number of Shares
Nejčastěji používaný systém odměňování, který se snaží preferovat loajální minery před hoopery nebo náhodnými těžaři.
Nejsnáze si to asi lze představit podle obrázku:
Kolo (směna) 1 a 3 jsou proporcionální, byli bychom tedy v podstatě odměněni stejně jako v případě proporcionálního odměňování.
Kola 2 a 4 byla ale kratší a kolo 5 zase extrémně dlouhé.
Systém PPLNS nebere v úvahu odevzdané akcie z daného kola (od bloku k bloku), ale vždy posledních N podílů. Toto číslo je stanovováno různými metodami (dynamicky i fixně; původně jako dvojnásobek aktuální složitosti) a systém v podstatě odměňuje minery jakýmsi pomyslným průměrem odevzdané práce (shares) za několik posledních bloků.
V kole 2 a 4 bychom tak byli odměněni lépe než hooper (nebo právě na poolu začínající miner), jelikož by se nám část podílů z kola 1 a 3 započítala ZNOVU (ony ZELENÉ úsečky).
Problémem jsou dlouhá kola – zde nezbývá nic jiného, než „příliš dávné akcie“ zahodit. To je ona červená úsečka.
Výhody a použití:
- u měn s dlouhými bloky bude trvat delší dobu, než něco rozumného vyděláte, naopak ale po ukončení Vaší těžby bude ještě výdělek dobíhat (budou se započítávat akcie z minulých kol, i když již na poolu netěžíte – pokud byste skončili například zde těsně před skončením 3 kola, část akcií se Vám ještě započte i v kole 4)
V praxi PPLNS systém efektivně využijete tehdy, pokud chcete delší dobu těžit na jednom poolu jednu měnu (a chcete-li si uchovat faktor „štěstí“).
Ještě jednou tedy příklad výplaty systémem PPLNS (Zetacoin; na celém P2Poolu jsme po celou dobu těžili pouze dva – odměna za blok se tak rozpadala na dvě části + poplatek poolu) – těžit na poolu jsem přestal po necelých šesti hodinách (cca ve 22 hodin), přesto jsem dalších 11 hodin byl vyplácen:
PPS – Pay Per Shares model
Méně používaný model, kdy Vám pool platí za každý jednotlivý přijatý validní podíl určitý objem peněz bez ohledu na to, zda je nalezen blok nebo ne. Ideálně i v případě, že blok je orphan.
Jelikož tento model představuje vysoké riziko pro provozovatele poolu, jsou zde i vysoké poplatky okolo 3-15% !
Příklad: Měna PPCD aktuálně průměrně potřebuje 2 mil. podílů (shares). Odměna za blok je 122 PPCD.
Za každou validní akcii tak dostanete 122/2 mil. = 0,000061 PPCD bez ohledu bloky.
V praxi PPS systém efektivně využijete tehdy, pokud chcete stabilní výdělek bez výkyvů (mizí zde „faktor štěstí“) a je jedno, zda budete těžit krátkodobě nebo dlouhodobě.
RBPPS (Round Based Pay Per Share)
Obdoba PPS, jen výplata je zpožděna do té doby, než je nalezen blok. Pokud je ovšem blok orphan, akcie se stávají neplatnými a není za ně nic vyplaceno.
Existuje mnoho dalších variací a modelů, například SCORE, Eligius, DGM, SMPPS, BPM (slush), POT, CPPSRB apod.
K prostudování dále doporučujeme: shares (podíly) – difficulty (složitost) – hashrate (výkon).
Sumář: Těžíme na poolu – výplatní schémata | Teorie těžby bitcoinu a digitální měn, těžba pomocí poolu, systém výpočtu odměny, podíky, shares, hashrate, diff, vardiff, složitost, odměna za těžbu.